Sjove udendørs lege til hele familien #1 

I dette indlæg finder du inspiration til 3 sjove og aktive udendørs lege til familien. Pointen med disse lege er at skabe sjove og fællesskabende udendørs aktiviteter for børnefamilier. 2 af disse lege er beregnet til områder med træer. 

#1 Ræv og egern

Den originale Ræv og egern-leg kræver at der er flere end 5 deltagere. Den er derfor oplagt hvis man er på udflugt med flere familier, eller hvis man har bedsteforældrene med. Men vi har også beskrevet et alternativ, der kan leges af 3 deltagere.

Fremgangsmåde: Den originale: Man udvælger en ræv, som er fangeren, mens alle de andre er egern. Hvert egern skal så stille sig ud til hver sit træ. To egern kan få øjenkontakt og give tegn (fx blinke) til hinanden om at bytte træ. Ræven/rævene skal så prøve at fange disse egern, når de er væk fra deres træer. Ved træerne har de nemlig helle.

Alternativt: Hvis man kun er 3-4 mennesker afsted, kan man lege en anden version af ræv og egern. Man kan fx starte med at afgrænse et område, som vi kalder for rævens territorium. Så starter egerne i den ene ende og skal prøve at komme hen til en anden ende - altså krydse rævens territorium uden at blive spist af ræven. Måden de bevæger sig på, er at løbe fra træ til træ, og hver gang de er ved et træ, har de helle. Men når de ikke er ved et træ, kan ræven fange dem. Det gælder om for ræven at fange alle egern, inden de kommer udenfor rævens territorium. Det gælder selvfølgelig omvendt om for alle egern at komme igennem rævens territorium med livet i behold. God fornøjelse.  


#2 Hvad er klokken Hr Ulv?

Fremgangsmåde: Dette er en fangeleg hvor en udpeges til at være ulv og de øvrige er byttedyr. Ulven står med ryggen til alle dyrene, som står på en række et godt stykke fra ulven. Dyrene skal så spørge ulven "Hvad er klokken Hr Ulv" og ulven skal med sit svar angive antal hop og hvordan dyrene skal bevæge sig hen mod ham - Fx: "Klokken er 6 frøhop", hvorved dyrene så skal tage 6 frøhop i retningen af ulven. Næste gang kan det være han svare "Klokken er 3 storkeben"(andre er hjortespring, krabbegang, harehop osv.). På et vilkårligt tidspunkt, når ulven føler at dyrene er tæt nok på svarer han "Klokken er SPISETID" og vender sig om og prøver at fange et af dyrene, som alle skal flygte væk.  


#3 Ræv og mus

Fremgangsmåde: En vælges til at være ræv og skal have bind for øjnene. Der laves en "hule" til ræven, ved at fylde en masse kviste og grene i en stor cirkel rundt om rævens ståsted. De øvrige deltagere er mus, der skal prøve at bevæge sig ind i rævens hule uden at blive "spist". Når en mus prøver at træde ind i cirklen, skal ræven pege derhen hvor lyden kommer fra. Hvis ræven peger på en mus, er musen ædt og er ude. Legen er slut når enten alle mus er spist eller når en mus har nået helt hen og røre ved ræven.